Dieta zawierająca czekoladę, czerwone wino i kawę? Dieta, która nie wymaga liczenia kalorii? Dieta, która nie wymaga poszczenia 2 dni w tygodniu, a mimo to zapewnia wiele takich samych korzyści jak dieta 5:2? Dieta, w której średnia utrata wagi wynosi 4 kg w ciągu pierwszych 7 dni? Brzmi trochę zbyt pięknie, aby mogło być prawdziwe? A jednak…

Czym jest dieta Sirtfood?

Dieta Sirtfood stała się popularna w ciągu ostatnich kilku lat, częściowo dzięki jej popularności wśród gwiazd, w tym głównie Adele. Dieta opiera się na spożyciu produktów obfitujących w grupę białek o nazwie sirtuiny, które odgrywają rolę w regulacji metabolizmu, stanów zapalnych i innych ważnych szlaków metabolicznych w organizmie.

Czym są sirtuiny?

Z chemicznego i biologicznego punktu widzenia sirtuiny to grupa białek. W szczególności jest to rodzina enzymów, znanych również jako katalizatory biologiczne. Oznacza to, że dostarczone do organizmu wpływają na przyspieszenie niektórych reakcji chemicznych. Organizm posiada wiele enzymów, jednak sirtuiny są wyjątkowo niezwykłe. Odgrywają one ważną rolę w zarządzaniu zdrowym funkcjonowaniem komórek. Biorą udział w szeregu różnych procesów komórkowych związanych ze starzeniem, a także chorobami związanymi z wiekiem. Do tej pory u ssaków zidentyfikowano siedem sirtuin. Wszystkie mają podobne cechy strukturalne, ale każdy z nich działa na różne sposoby. To dlatego, że sirtuiny – jak wszystkie enzymy – są wysoce selektywne. Innymi słowy, każda sirtuina specjalizuje się w regulowaniu unikalnych (i kluczowych) funkcji komórkowych.  tego względu ważne jest, aby w diecie Sirtfood spożywać wszytkie pokarmy bogate w te skłądniki.

Zasady diety Sirtfood

Dieta koncentruje się na spożywaniu niskokalorycznych dań przygotowanych z produktów bogatych w SIRT (sirtuiny). Dostarczanie do organizmu sirtuin powoduje zatrzymywanie procesów powodujących stany zapalne, zatrzymywanie stresu oksydacyjnego oraz spowolnienie starzenia się komórek całego organizmu.  Oprócz tego, obecność sirtuin w diecie powoduje pobudzenie genów, które odpowiadają za prawidłowy metabolizm i przyspieszenie spalania nadmiernej tkanki tłuszczowej nagromadzonej w organizmie.

Plan diety Sirtfood

Dieta podzielona jest na dwie fazy. Początkowa faza trwa tydzień i obejmuje ograniczenie kalorii do 1000 kcal przez trzy dni. Każdego dnia zaleca się spożywanie trzech zielonych soków sirtfood i jednego posiłku bogatego w produkty obfitujące w sirtuiny. Od czwartego do siódmego dnia spożycie energii wzrasta do 1500 kcal, składającego się z dwóch zielonych soków i dwóch posiłków bogatych w sirtuiny. Chociaż dieta promuje zdrową żywność, jest restrykcyjna zarówno pod względem wyborów żywieniowych, jak i kalorii spożytych w ciągu dnia, zwłaszcza na początkowych etapach.

Druga faza jest znana jako faza podtrzymująca, która trwa 14 dni, podczas której następuje stała utrata wagi. Autorzy uważają, że jest to zrównoważony i realistyczny sposób na odchudzanie. Jednak skupianie się na utracie wagi nie jest tym, o co chodzi w diecie – jest ona zaprojektowana tak, aby jeść najlepsze produkty, jakie natura ma do zaoferowania. Długoterminowo zalecają spożywanie trzech zbilansowanych i bogatych w wartości odżywcze posiłków dziennie wraz z jednym zielonym sokiem sirtfood.

Produkty zawierające sirtuiny

Wiele osób może zadać sobie pytanie co jeść na diecie Sirtfood. Odpowiedź mogłaby brzmieć: “wszystko”, z uwagi na to, że zasadniczo nie zabrania się spożywania żadnej grupy produktów, a wręcz zaleca się spożywanie jedynie konkretnych.  Mimo wszystko ogranicza się spożycie węglowodanów i tłuszczy ze względu na konieczny deficyt kaloryczny. Oprócz tego dieta Sirtfood powinna obfitować w pewne produkty, które pobudzają pracę całego organizmu:

  • Zielona herbata
  • Jarmuż
  • Czerwone wino
  • Ciemna czekolada
  • Jabłka
  • Owoce cytrusowe
  • Pietruszka
  • Orzechy włoskie
  • Kurkuma
  • Cebula
  • Rukola
  • Borówki
  • Kapary
  • Truskawki
  • Soja
  • Oliwa z oliwek
  • Kasza gryczana
  • Daktyle
  • Kawa

Z czym łączyć produkty bogate w sirtuiny?

Odkrycie powiązań między sirtuinami, a ich oddziaływaniem na starzenie komórek organizmu zapoczątkowało szeroko zakrojone poszukiwania związków, które mogą wzmocnić działanie sirtuin. Resweratrol, naturalny związek występujący w skórkach winogron i innych owocach, jest jedny, z takich związków. Struktura resweratrolu pokazuje, że może on działać wzmacniająco, pomagając zamykać białka i promować ich działanie.

Dieta Sirtfood, a dieta ketogeniczna

Bardzo często obie te strategie żywieniowe wrzucane są do jednego worka. Jednak nie każda dieta ketogeniczna będzie oznaczała odżywianie się zgodnie z zasadami diety Sirtfood i analogicznie nie każda Sirtfood będzie dietą ketogenną. Obie diety dostarczają ludziom wskazówek żywieniowych i pomysłów na plany posiłków, a także promują utratę wagi. Jednak nie są to te same diety.

Dieta SirtFood koncentruje się na spożywaniu produktów, które wpływają na poziom białek sirtuiny w organizmie. Chociaż wiele z tych produktów jest niskowęglowodanowych, nie jest to główna zasada. Dieta nie koncentruje się na zmniejszeniu spożycia węglowodanów, a na zwiększeniu spożycia konkretnej grupy produktów. Nie zmienia to faktu, że dieta Sirtfood jest dieta niskokaloryczna, przez w naturalny sposób ogranicza się spożycie pewnych wysokokalorycznych produktów węglowodanowych.

 

Dieta ketonowa koncentruje się na jedzeniu produktów o niskiej zawartości węglowodanów. Plan diety sugeruje, zwiększone spożycie produktów wysokotłuszczowych i wysokobiałkowych, przy jednoczesnym drastycznym ograniczeniu spożycia węglowodanów. Celem diety ketonowej jest wprowadzenie osoby w stan ketozy, co oznacza, że ​​organizm będzie pozyskiwał energię ze zmagazynowanego tłuszczu zamiast węglowodanów dostarczanych w diecie.

Kontrowersje związane z dietą Sirtfood

Wszystkie kontrowersje dotyczące diety Sirtfood, związane są z tym, że do tej pory przeprowadzono stosunkowo mało badań, które pozwoliłyby w 100% potwierdzić prozdrowotne działa sirtuin na organizm człowieka. Dieta Sirtfood zakłada stosunkowo nowy model odżywiania, dlatego potrzeba więcej badań, aby móc oficjalnie potwierdzić jej skuteczność. Większość badań nad sirtuinami przeprowadzono w modelach zwierzęcych i nie są one jeszcze wystarczająco solidne, aby poprzeć twierdzenia diety.